Berlinresa, Männertag och Klimatkompensering

Berlin i all sin prakt

Besök i Berlin – Fira och Blogga

För fem år sedan gjorde jag ett Erasmus-utbyte i Berlin. Jag lärde känna många människor som jag nu inte träffat sedan dess. På torsdag är det Kristi himmelsfärd, i östra Tyskland även kallat “Männertag” då flera av mina vänner med många andra tar ledigt för att festa. Idag beger jag mig iväg för att träffa mina vänner från Erasmusutbytet och traditionsenligt fira Männertag. Då jag ska stanna i Berlin en vecka kommer jag även ha tid för att besöka ett par intressanta företag/organisationer som jobbar med lite olika hållbarhetsidéer. Det är ännu inte fastställt vilka jag kommer besöka, de jag kontaktat är följande:

  • Euref – Ett campus som ligger i framkant när det gäller forskning på energianvändning och som redan 2014 klarade koldioxidmålen för 2050.
  • Original unverpackt – En mataffär där man inte använder några plastförpackningar.
  • Infarm – Stadsodling av grönsaker, inomhus.

Efter resan kommer jag skriva mer utförligt om mina besök här på bloggen.

 

Resan dit, tåg eller flyg?

Väl förberedd på att tågalternativet är betydligt krångligare än flyget övervägde jag ändå detta alternativ. Det jag kom fram till var följande enligt tågsajten GoEuro:

  • Tåget var ungefär dubbelt så dyrt som flyget
  • Tåget tar typ 3 gånger så lång tid, dörr till dörr
  • När man åker från Uppsala måste man byta 5 gånger.

Av dessa anledningar kommer jag därför tyvärr jag flyga till Berlin. För att jag skulle ha valt tåget hade jag nog velat se följande:

  • Direkttåg Stockholm-Berlin
  • Max dubbla tiden, med nattåg (8 timmar)
  • Samma pris för tåg som för flyg

Att vara tvungen att byta så ofta komplicerar resan enormt. Det gör inte så mycket att det tar lång tid om man kan sova eller jobba, vilket försvåras om man måste byta tåg. Utan att ha studerat detta i detalj gissar jag att ett direkttåg med dagens teknik rimligen skulle kunna ta 8-9 timmar mellan Stockholm och Berlin. Europa behöver helt enkelt ett sammanhängande och fungerande tågnät för att ge resenärer en chans att välja tåget framför flyget. Jag tycker det är sorgligt att det inte ens finns ett rimligt alternativ till flyg, ens till Berlin som ändå ligger så pass nära.

 

Klimatkompensering av min klimatpåverkan

Figur 1: Certifikat på klimatkompensering för flygresa

 

För att dämpa min påverkan valde jag att kompensera för resan med Myclimate. Priset för att kompensera resan var endast 10 Euro. Enligt Myclimate går det åt ungefär 400 kg koldioxid för flygresan, vilket motsvarar en femtedel av en årsbudget av växthusgasutsläpp enligt mitt inlägg om koldioxidbudget. Det är också nästan hela årsbudgeten för resor i enlighet med mitt inlägg om hållbar körsträcka. Som vi såg i mitt inlägg om min klimatpåverkan är just flygresor min kanske största last. För att försvara att jag trots denna insikt väljer att flyga tänker jag såhär:

  • Jag använder kompensering i de fall där jag inte hittar en praktisk lösning på att inte släppa ut växthusgaser och tycker inte att man ska använda det för att köpa sig fri.
  • Jag väljer bort utsläpp i min vardag för att “spara ihop” till en flygresa, även om jag som i princip alla svenskar ändå ligger över en hållbar nivå.